Hotels rekenen het bedrijfsleven nog steeds veel te hoge prijzen voor hun hotelkamers. Met name in de grote steden zoals Amsterdam en Rotterdam komt dit veel voor. De hotels bieden hun corporate klanten contracten aan met prijzen die bijna altijd boven de geldende dagprijs van hun kamers ligt. In hoogconjunctuur kan een klant profiteren van contractprijzen maar dan moet de klant wel eigenlijk alleen in de zeer drukke periodes reserveren. Zeker nu in een laagconjunctuur zijn contractprijzen zeer onvoordelig!
Waarom het bedrijfsleven dit nog steeds accepteert? Salesmanagers van hotels zijn ten eerste hele goede salesmensen en daarbij is een hotelkamer ook nog steeds een stukje emotie wat verkocht wordt. Maar de ondoorzichtbaarheid van de hotelwereld is met name de reden hiervan.
Het bedrijfsleven kan heel veel geld besparen door naast hun contracten vooral te (laten) vergelijken. Vaak is er een vergelijkbaar hotel vlakbij het gecontracteerde hotel voor een veel lager budget beschikbaar. Als er geen tijd genoeg is om dit zelf te doen dan kunnen bedrijven bijvoorbeeld een professional als een intermediair of boekingskantoor inschakelen, die doen dit vaak ook nog eens gratis. Zij kennen ook de hotels goed en kunnen dus goed aangeven welk hotel goed of juist minder goed is en welke bijvoorbeeld heel streng met annuleringsvoorwaarden omgaat.
Een manager kan niet van zijn office manager of secretaresse verwachten dat hij/zij deze kennis allemaal zelf in huis heeft en ook niet dat deze heren en dames gewend zij om te onderhandelen bij het afsluiten van een hotelcontract.
Loyaliteit aan vaste hotels kost eigenlijk alleen maar onnodig veel geld en levert weinig op. Bedrijven proberen aan alle kanten te snijden in hun kosten maar deze eenvoudige optie om geld te bezuinigen wordt vaak over het hoofd gezien.
Aarzel dus niet en start vandaag; er is veel geld te besparen!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten